Monday, 27 August 2018

MENGAPA SHAKLEE??

Kenapa Shaklee?

Apa istimewanya shaklee?

Berkesan ke produk shaklee ni?

Selamat ke tidak?

Terbukti ke tidak?

Mesti bermacam soalan yang berlaga dalam kepala korang kan tentang produk shaklee ni, macam tu la mase mommy mula-mula ambil keputusan untuk cuba produk shaklee ni.

Tapi, pada ketika itu dah consume baru mommy terpikir semua tu..hihihihi..
Dah jadi ahli baru la tau mengenai produk shaklee ni.

Kalo nak tau,produk shaklee ni la yang pertama mommy consume dan berkesan untuk mommy setelah bermacam supplement yang mommy ambil,dari produk tempatan, yang beli dari farmasi,watson semua tu tak mencapai piawaian yang mommy nak bila mommy consume supplement.

Once mommy consume shaklee ni dan berjaya menepati piawaian yang mommy nak dan betul-betul berkesan,kemudian mommy menjadi ahli dan maka di sini la mommy,berkongsi dengan korang semua.

Ok cukup dengan itu,meh jom kita sambung MENGAPA SHAKLEE?

Di Shaklee,kami percaya bahawa alam semula jadi mengandungi 1001 rahsia untuk kehidupan yang lebih lama,sihat dan produktif.

Kisah Shaklee bermula hampir 60 tahun yang lalu apabila Dr.Forrest C Shaklee,dengan falsafah kehidupannya Living In Harmony With Nature telah mencetus gerakan yang berterusan untuk membantu ke arah kehidupan yang lebih bahagia dan lebih sihat.

Hari ini, Shaklee merupakan syarikat pemakanansemula jadi di Amerika Syarikat,dengan pejabat diseluruh dunia dengan tenaga pakar terkemuka dalam bidang penyelidikan pemakanan.

Shaklee melepasi dan melangkaui piawaian setiap masa bagi memastikan produk mereka Sentiasa Selamat, Sentiasa berkesan dan Sentiasa Mesra Alam

Kami menguji setiap bahan baru untuk mengesan lebih 350 bahan cemar bahaya.
Kami menjalankan lebih 100 Ribu ujian kualiti setiap tahun bagi menjamin ketulenan .
Kami melaburkan lebih $250juta dalam ujian klinikal ,penyelidikan dan pembangunan.

Sila klik link dibawah untuk melihat landmark study yang telah di buat oleh shaklee.


https://www.shaklee.com.my/landmark-study/

http://www.shaklee.com.my/en/about/about-
health/

Selain pengambilan supplement Shaklee juga turut menyarankan :

  1. Makan secara sihat
  2. Bersenam dan mencapai berat yang sihat
  3. Pengambilan supplement secara bijak.
Sekian sedikit perkongsian dari mommy, mengenai shaklee ni, jika ada pertanyaan boleh hubungi mommy ye :)

Continue Reading

SOLAT SUNAT YANG RUGI BESAR JIKA DI TINGGALKAN



 "Memang tidak wajib". Namun jika solat-solat sunat ini ditinggalkan,
 "kita boleh rugi besar".

 Sebab keutamaannya luar biasa dan Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wassalam (ﷺ) mewasiatkan agar kita selalu melaksanakannya. 

(1).Solat Tahajud

 "Solat tahajud" merupakan solat sunat yang "paling utama". 

 Rasulullah mensabdakan: 

 أَفْضَلُ الصَّلَاةِ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ قِيَامُ اللَّيْلِ 
 “Solat yang paling afdhal setelah solat fardhu adalah solat malam” 
(HR. An Nasa’i) 

Solat sunat yang juga sering disebut solat malam (sholat lail, qiyamullail) ini sentiasa Rasulullah kerjakan. Sebab bagi beliau, solat ini wajib. Sedangkan bagi umatnya, sunat muakkad.

 *Tahajud* juga merupakan satu-satunya "solat sunat yang disebutkan dalam Al Quran" berikut keutamaannya. وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا 

“Dan pada sebahagian malam hari bertahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu; Mudah-mudahan Tuhanmu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.” 
(QS. Al Israa’: 79)

 (2).Solat Witir
 Seperti solat tahajud, solat witir juga sentiasa Rasulullah lakukan. Beliau juga mewasiatkan agar kita memelihara solat ganjil tersebut.

 إِنَّ اللهَ زَادَكُمْ صَلاَةً، فَحَافِظُوْا عَلَيْهَا، وَهِيَ اَلْوِتْرُ
 “Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta’alatelah memberi kalian tambahan solat, maka peliharalah dia, iaitu *Solat Witir*.” (HR. Ahmad)

*Solat witir* merupakan "salah satu dari tiga wasiat Rasulullah" kepada Abu Hurairah untuk sentiasa dikerjakan, "jangan sampai ditinggalkan".

(3).Solat Sunat Fajar

 *Solat sunat fajar* atau *solat sunat qabliyah* (Subuh) hendaklah kita upayakan sekuat tenaga untuk kita amalkan. Keutamaannya yang luar biasa, sungguh membuat kita rugi jika meninggalkannya.

 رَكْعَتَا الْفَجْرِ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا

 “Dua rakaat solat sunat subuh lebih baik daripada dunia dan seluruh isinya.”(HR. Muslim)
 Dalam praktiknya, Rasulullah sentiasa menjaga solat sunat ini bahkan melebihi solat sunat lainnya.

 لَمْ يَكُنْ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى شَيْءٍ مِنْ النَّوَافِلِ أَشَدَّ مِنْهُ تَعَاهُدًا عَلَى رَكْعَتَيْ الْفَجْر

 Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak melakukan satu solat sunat pun yang lebih beliau jaga dalam melaksanakannya melebihi dua rakaat solat sunat fajar.” (HR Bukhari dan Muslim)

 (4).Solat Dhuha
 Jika ketiga solat tahajud dan solat witir dikerjakan di malam hari dan solat fajar dikerjakan setelah terbitnya fajar,

 Solat dhuha
adalah *"Solat sunat di pagi hari"* yang keutamaannya luar biasa. 
 Kerananya, Rasulullah mewasiatkan Abu Hurairah untuk tidak pernah meninggalkannya.

 أَوْصَانِى خَلِيلِى -صلى الله عليه وسلم- بِثَلاَثٍ بِصِيَامِ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ وَرَكْعَتَىِ الضُّحَى وَأَنْ أُوتِرَ قَبْلَ أَنْ أَرْقُدَ

 “Kekasihku (Muhammad) shallallahu ‘alaihi wasallam mewasiatkan kepadaku tiga perkara: puasa tiga hari setiap bulan (ayyamul bidh), solat Dhuha dua rakaat dan solat witir sebelum tidur” (HR. Al Bukhari dan Muslim)

Selamat beramal :) 
Continue Reading

Sunday, 26 August 2018

Polifenol

TAHUKAH ANDA?

Jom baca penerangan dibawah mengenai TAHUKAH ANDA mengenai POLIFENOL.

Dimanakah kita boleh dapatkan POLIFENOL dalam makanan.

Banyak khasiat POLIFENOL yang tidak ramai orang tahu dan ambil tahu ;)

Sebab mommy sendiri pun baru tahu dan sekarang ni mommy nak berkongsi sedikit ilmu ni dengan korang :)



 POLIFENOL paling banyak dijumpai didalam tumbuhan yang berwarna gelap seperti anggur dan elderberry.

Jumlanya tinggi dalam kulit buah.

Jangan korang g buang kulit pulak bila makan buah ni.

Kalo nak buang wax die just korang rendam jela..takpun guna Basic H dari shaklee je,insha allah dapat hilangkan wax pada buah tu.


Pelbagai kajian telah menunjukkan bahawa polifenol ni membantu dalam menggalakkan fungsi jantung yang sihat dengan: 
  1. Mengurangkan keradangan dalam salur darah.
  2. Menggalakkan dinding pada salur darah yang sihat
  3. Menggalakkan tekanan darah yang sihat.
  4. Mengekalkan tahap penggumpalan platelet yang sihat





Secara purata,jantung anda berdegup 80 kali seminit,4800 kali sejam,115 200 sehari dan 42 48 0000 kali setahun.




Kajian klinikal terkini menunjukkan polifenol menggalakkan kuli sihat dan berseri :
  1. Melindungi kulit dari sinaran UV.
  2. Mengurangkan penuaan pramatang dan pembentukan kedut.
  3. Menyokong pengeluaran kolagen yang sihat.
  4. Menggalakkan kulit yang lebih tegang dan kelihatan lebih muda.



Kulit kita menghasilkan kulit baru dengan menyingkirkan sel kulit mati setiap hari dan mewujudkan lapisan baru setiap 28 hari.



Kajian klinikal terkini menunjukkan polifenol mungkin mempunyai potensi untuk mengekalkan tahap glukosa yang sihat dengan:
  1. Mengawal atur penyerapan glukosa
  2. Meningkatkan kepekatan insulin
  3. Merangsang rembesan insulin.
  4. Meningkatkan proses penguraian glukosa.



Dimana boleh kita dapatkan semua ini?

Di dalam vivix insya allah terdapat Polifenol ni.



Jom rebut peluang sementara promosi VIVIX ni,hanya sehingga 31 OGOS.

Beli twinpack Diskaun 5%
Beli 6 percuma 1 botol

Berminat boleh hubungi saya 

012-7630335 ( Hidayah )
YOUR TRUSTED SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR
COD di Seri Kembangan & Serdang
Pengeposan ke seluruh Malaysia


Continue Reading

Friday, 24 August 2018

Hormon Ghrelin & Hormon Leptin

Memiliki bentuk badan dan berat badan yang ideal tentunya menjadi dambaan bagi semua orang,baik wanita dan juga lelaki. 

Sekarang terdapat pelbagai jenis diet sihat untuk menurunkan berat badan.

Pada prinsip setiap tubuh manusia memiliki sistem mekanismenya sendiri dalam mengendalikan tenaga sehingga tubuh tidak akan menjadi berat berlebih atau kurus berlebih. 

Di dalam tubuh manusia terdapat dua hormon yang memainkan peranan dalam menyeimbangkan berat badan yaitu hormone leptin dan ghrelin

Kedua hormone tersebut bekerja sama dengan otak terutama di hipotalamus. Hipotalamus sendiri merupakan bahagian yang ada di dalam otak yang berfungsi dalam mengatur nafsu makan.

Ketika tubuh badan memberi isyarat kepada hipotalamus. 
hipotalamus akan menggunakan pelbagai medium perantaraannya adalah melalui peredaran darah yang dilalui oleh sejumlah hormon pada jalur khususnya blood-brain barier. 

Isyarat ini turut disalurkan melalui saraf yang menuju ke otak 

Hormon Leptin adalah :

Hormon pertama yang boleh menurunkan berat badan

Hormon ini merupakan salah satu hormon yang terdapat di dalam tubuh yang keluarkan oleh tisu adipos.

Selain di bahagian tisu adipos, hormon leptin ini juga dihasilkan dibahagian tubuh yang lain seperti di dalam perut, jantung dan plasenta. 

Berikut adalah fungsi hormon leptin : 














1. Fungsi hormon ini sebenarnya adalah memberikan isyarat kepada otak mengenai berapa banyak jumlah lemak yang ada di dalam tubuh. Hormon ini juga boleh dipecahkan menjadi metabolisme tubuh. 

2. Semakin banyak jumlah hormone ini di dalam tubuh ianya dapat meningkatkan metabolisme tubuh badan kita, jika hormone leptin ini mengalami penurunan akan menyebabkan metabolisme tubuh turut berkurangan.. 

3. Cara bekerja dari hormone leptin ini dibantu oleh reseptor leptin supaya dapat melakukan tugasnya. Reseptor tersebut antara lain adalah LEPR, gen LEPR dimana reseptor tersebut berada di dalam kromosom 1 dimana di dalamnya mengandung 18 akson dan 17 intron. 

4. Reseptor tersebut juga boleh memberikan isyarat kepada hipotalamus. 

Hormone leptin ini dikeluarkan dalam sistem melalui tisu adipose tersebut. 
Hormone ini akan memberikan isyarat kepada otak berapa banyak jumlah lemak yang diperlukan di dalam tubuh, setelah otak menerima isyarat tersebut maka seterusnya otak akan memberikan arahan pada tubuh apakah sama ada untuk menambahkan tenaga atau mengurangkan tenaga d yang ada di dalam tubuh. 
Jika perlu menambah maka otak akan memberikan isyarat lapar dan haus ,jika tidak maka otak tidak akan memberikan isyarat apapun. 

5. Jumlah kadar leptin di dalam tubuh dipengaruhi oleh berbagai faktor termasuk persediaan tenaga, pengambilan makanan dalam tubuh, umur, jantina dan kadar gula darah dalam tubuh. semakin besar tenaga yang tersimpan di dalam tubuh akan membuatkan kadar leptin juga semakin besar. 


Hormone Ghrelin 

Selain hormone leptin,hormone yang mengawal nafsu makan juga adalah hormon ghrelin. Hormon ghrelin ini pertama kali ditemukan dalam hormone secretagogue receptors. 

Berikut adalah penerangan dari fungsi Hormon Grelhin : 





1. Ianya berfungsi sebagai sekresi GH. Hormone ini dihasilkan didalam kelenjar-kelenjar oxyntic mukosa yang berada didalam perut. 

Selain di dalam perut ternyata di dalam saraf neutron antara nucleus-nukleus di sekitar vertrikel III juga didapati boleh menghasilkan hormon ghrelin ini. 

2. Hormon ini merupakan percantuman peptide yang memberikan isyarat kepada otak mengenai keadaan pengambilan makanan di dalam tubuh adakah mencukupi (kenyang) atau sudah perlu mengambil makanan (lapar). 

Hormone ghrelin yang ada di dalam perut akan menuju ke hipotalamus melalui saluran darah. 

3. Pada ketika ini para saintis sedang menghasilkan ubat yang boleh menurunkan jumlah hormone ghrehlin dalam badan yang membolehkan nafsu makan berkurangan untuk mereka yang sedang berdiet untuk memudahkan proses penurunan berat badan.

Mereka juga sedang berusaha menghasilkan ubat yang boleh meningkatkan selera makan bagi mereka yang sedang berusaha menaikkan berat badan. 

4. Dengan adanya kedua ubat tersebut, masih belum diketahui kesan sampingannya namun ubat tersebut akan lebih optimal dan berkesan dalam menurunkan atau menaikkan berat badan. 

5. Tentu saja perkara ini menjadi harapan bersama supaya dapat membantu individu yang mengalami masalah berat badan .

Jadinya mereka tidak perlu lagi mengambil ubat diet yang memiliki ubat yang memberi kesan yang tidak baik kepada tubuh badan 

Namun harus diingat bahawa untuk mendapatkan berat badan yang ideal harus seimbangkan dengan gaya hidup yang sihat 

Jadi lebih baik perbaiki gaya hidup anda terlebih dahulu ya!. 




Sekian sedikit perkongsian dari mommy:)

Continue Reading

Kebaikan Omega Guard


Assalamualaikum,hai!

Hari ini mommy nak kupas sikit mengenai omega guard by shaklee ni.

Setakat mommy amalkan omega ni sebagai rutin harian,alhamdulilah ianya memuaskan mommy.

Mana yang dah amalkan omega guard ni boleh la teruskan insha allah akan membantu meningkatkan tahap kesihatan tubuh badan kita.

Ok,mana yang nak tahu dan ambil tahu,

Asid lemak Omega -3 ni adalah LEMAK yang tidak MENGGEMUKKAN.

Kita semua tahu bahawa asid lemak Omega-3 ni memberi pelbagai manfaat kesihatan pada tubuh badan manusia,

Seperti, meningkatkan peredaran darah, kesihatan otak dan menggalakkan kesihatan sendi.

Tetapi adakah korang tahu ia juga boleh membantu mengurangkan berat badan yang berlebihan apabila disertai dengan senaman yang berkala dan pemakanan yang seimbang?

Jom kita dapatkan tubuh yang menawan dengan lemak sihat ini dengan :)

1.) Mengawal Atur Tahap Lemak Badan Yang Sihat

Simpanan lemak yag berlebihan dalam badan merupakan salah satu faktor utama yang menyumbangkepada penignkatan berat badan.

Kajian menunjukkan bahawa Omega-3 dapat membantu kita mencapai tahap lemak badan yang sihat kerana ia : 
  • Meningkatkan kadar metabolik = kadar kalori badan yang anda bakar dalam sehari.
  • Meningkatkan kadar pembakaran lemak.
  • Meningkatkan peredaran darah ke otot-otot badan semasa bersenam dan menambah keupayaan tubuh untuk membakar lebih banyak lemak.
  • Mengawal paras lemak yang sihat yang terkumpul dari pemakanan kita.
2. ) Menyeimbangkan Rasa Kenyang

Dua hormon utama iaitu Ghrelin dan Leptin memainkan peranan dengan mengawal rasa lapar dan kenyang.

Gabungan diet yang seimbang dan pengambilan Omega-3 didapati bermanfaat untuk mengawal atur 2 hormon ini ( ghrelin & leptin ) dan : 
  • meningkatkan rasa kenyang - anda akan berasa kenyang untuk tempoh masa yang lebih lama selepas makan.
3. ) Meningkatkan paras insulin yang sihat

Tugas Insulin adalah menukarkan karbohidrat didalam makanan kepada tenaga.

Oleh itu,tahap insulin yang sihat adalah penting utnuk mengekalkan berat badan yang sihat dan Omega-3 dapat membantu dengan
  • Meningkatkan kepekaan insulin badan- semakin peka sel-sel badan kita terhadap insulin semakin rendah kemungkinan makanan yang kita disimpan sebagai lemak.
4. ) Mengurangkan Tekanan :
Tekanan boleh menyumbangkan kepada peningkatan berat badan, 
Omega-3 membantu mengawal atur tahap kortisol yang sihat, ia adalah hormon tekanan yang menyebabkan anda menyimpan lemak, bukannya membantu membakar kalori-kalori yang degil







APALAGI JOM LA KITA OMEGA KAN SAJE LELEMAKS YANG ADE DALAM BADAN NI :)

KITA KASI BUANG ITU KOLESTEROL YANG ADA DALAM BADAN BAGI SIHAT JANTUNG DAN TUBUH BADAN KITA :)


Jom sihat dengan amalkan Omega Guard juga jangan lupa senaman dan juga diet seimbang ye..jangan main bedal je bila dah ber'Omega' ni :)

Peringatan untuk diri sendiri ni jugak.

Berminat bolehla hubungi mommy ye :)

012 7630335 ( Hidayah )
Your Trusted Shaklee Independent Distributor
COD Seri Kembangan,Serdang & Hospital Serdang
Pengeposan keseluruh Malaysia

Continue Reading

Thursday, 23 August 2018

Testimoni vivix kesihatan

Assalamualaikum, hai!

Jom cuci mata kita tengok testimoni yang mommy terima untuk pengguna-pengguna vivix untuk meningkatkan tahap kesihatan mereka.

Testimoni 1 : Silau mata berkurang selepas dua minggu mengamalkan vivix.




Testimoni 2 : pesakit ikhtiar vivix untuk stroke


Testimoni 3 : Ikhtiar TIBI dengan mengambil vivix setiap hari



Testimoni 4 : Kencing manis OK dalam masa 7 bulan.




Testimoni 5 : Bacaan gula dalam darah normal, jantung juga dalam keadaan normal, bacaan darah untuk hati juga menurun.



Alhamdulillah gembira dengan tahap kesihatan masing-masing yang kian baik dan semoga bertambah baik seterusnya.

Sihat tubuh badan utnuk keluarga dan untuk akhirat, insha allah.





Sekiranya ingin mencuba boleh hubungi saya :)

012 7630 335 ( Hidayah )
YOUR TRUSTED SHAKLEE INDIPENDENT DISTRIBUTOR
COD di Seri Kembangan, Serdang & Hospital Serdang
Pengeposan keseluruh Malaysia




Continue Reading

Bahan dalam vivix

Assalamualaikum,hai!

Ada jugak orang gelar VIVIX ni sirap ajaib.
Mesti korang tertanya-tanya apa kandungan dalam vivix ni kan,
Vivix ni berwarna merah gelap dan rasa dia seperti masam yang pekat di ikuti dengan manis yang sedikit..hihihi..paham tak?
Tapi sedap :)

Boleh imagine tak rase die macam mane? :)
Juga boleh dimakan begitu sahaja atau pun di campur dalam air kosong.

Minum sehari sekali diwaktu pagi sebelum bersarapan menggunakan 1 sudu teh kecil.

Ok jom kita tengok bahan-bahan yang digunakan dalam VIVIX ni,dan dibawah ni mommy akan ulas satu persatu kegunaan VIVIX ni.

  1. EUROPEAN ELDERBERRY
  2. JAPANESE KNOTWEET
  3. ANGGUR MUSCADINE
  4. PURPLE CARROT
Nampak tak bahan-bahan yang digunakan semuanya berwarna purple,


1) EUROPIANN ELDERBERRY

*kandungan dalam europian elderberry ni dia boleh meningkatkan imun badan untuk berfungsi pada tahap yang terbaik
*merupakan anti bakteria dan anti fungal
*Juga merangsang pembentukan sel-sel badan yang normal dan sihat





2.JAPANESE KNOTWEED

*adalah untuk memastikan inflamasi yang diterima dalam badan pada tahap yang sihat
*menambahbaik kadar pengaliran darah dalam badan
*merencatkan tahap penggumpalan platelet dalam darah.

3.) ANGGUR MUSCADINE

*adalah untuk merencatkan dan mengurangkan sel-sel abnormal
*meningkatkan kelangsungan dan penghasilan tenaga diperingkat sel-sel
*memastikan kandungan gula dalam darah pada tahap yang sihat



4) PURPLE CARROT

*adalah untuk merangsang tahap penglihatan yang baik.
*menambahbaik tahap elastik salur darah.
*mengurangkan tahap inflamasi.



Begitulah mengenai VIVIX ni,setiap bahan yang digunakan ni mempunyai tugas masing-masing dan vivix ni tinggi antioxidant.

Insha allah dengan mengamalkan vivix ni,tubuh badan kita akan rasa cergas 
Boleh klik untuk lihat testimoni






Ingin mendapatkan tahap kesihatan yang terbaik?

Boleh hubungi saya di:)

012 7630335 ( Hidayah )
YOUR TRUSTED SHAKLEE INDIPENDENT DISTRIBUTOR
COD di Seri Kembangan,Serdang & Hospital Serdang
Pengeposan keseluruh Malaysia






Continue Reading

Tuesday, 21 August 2018

Testimoni vivix dari segi kecantikan


Assalamualaikum..

Hari ini mommy nak kongsi dengan korang testimoni vivix yang mommy terima dari sahabat-sahabat mommy..



TESTIMONI 1: KULIT SEMAKIN CANTIK DAN GLOWING SELEPAS AMALKAN VIVIX.


TESTIMONI 2 : KULIT MAKIN CANTIK DAN SEMAKIN SIHAT



TESTIMONI 3 : MUKA MAKIN CERAH DAN BERSERI SERI DENGAN PENGGUNAAN VIVIX TAK SAMPAI SEBULAN


TESTIMONI 4 : SELEPAS 3 BULAN AMALKAN VIVIX,KULIT JADI SEMAKIN CANTIK DAN BERSIH DARIPADA JERAWAT.


TESTIMONI 5 : JERAGAT MAKIN KURANG,KEDUTAN DIMATA HIKANG,MUKA MAKIN CERAH DAN BADAN RASA RINGAN,TURUN HINGGA 3KG




Terdapat banyak kebaikan bila amalkan vivix ni untuk tubuh badan kita,kerana vivix ni merupakan antioxcidant.

Nanti mommy share bahan-bahan yang ada dalam vivix ni ye:) 


Berminat boleh hubungi mommy

012 7630335 ( Hidayah )
YOUR TRUSTED SHAKLEE INDIPENDENT DISTRIBUTOR
COD di Seri Kembangan,Serdang dan Hospital Serdang
Pengeposan keseluruh Malaysia


Continue Reading

Sunday, 19 August 2018

Penyakit HFMD ( Hand Foot & Mouth Disease )

Pada ketika ini, wabak HFMD sedang melanda negara kita dan ribuan kanak-kanak telah dilaporkan dijangkiti  HFMD. Even orang dewasa juga tidak terkecuali jika sistem imun badan kita lemah. 

Dari laporan yang dikeluarkan, wabak yang melanda tahun ini telah berevolusi dan lebih mudah merebak. 





Penyakit kaki tangan dan mulut (hand foot and mouth disease) atau singkatannya HFMD adalah sejenis penyakit berjangkit yang disebabkan oleh jangkitan virus, iaitu virus Coxsackie dan virus enterovirus. 

Mungkin ada kita dengar sekolah ditutup disebabkan penyakit HFMD, terutamanya apabila ramai anak-anak telah dijangkiti HFMD. 

Ini kerana ia biasa terjadi dalam kelompok kanak-kanak yang ditempatkan bersama seperti taska, pusat jagaan, mahupun sekolah. Secara umumnya, ia biasa dijangkiti oleh anak kecil berumur bawah 10 tahun, namun kanak-kanak di bawah 5 tahun adalah yang paling berisiko untuk dijangkiti. 


BAGAIMANA HFMD MEREBAK? 

Ia merebak melalui sentuhan atau kontak secara langsung melalui lelehan hingus, air liur, najis dan cecair ruam dari mereka yang dijangkiti. 

Contohnya, tangan yang tidak dicuci bersih selepas melakukan penukaran lampin atau tersentuh air liur yang mana membolehkan virus berpindah daripada satu kanak-kanak ke kanak-kanak lain. 




9 TANDA HFMD PADA BAYI & ANAK KECIL 

1. Demam yang tidak tinggi (suhu 38.2 darjah celcius) 

2. Sakit tekak 

3. Ulser pada tekak, mulut dan lidah 

4. Ruam / bintik-bintik berisi cecair (lepuhan kecil kita-kira 3 – 7 mm) pada tangan, pergelangan tangan, kaki dan kawasan lampin 

5. Sakit kepala 

6. Hilang selera makan 

7. Kurang menyusu (bayi) 

Tanda-tanda lain juga termasuklah: 
• Cirit-birit 
• Muntah 




 RAWATAN / TIPS 
Umumnya, tiada rawatan khusus bagi jangkitan HFMD selain daripada langkah yang boleh diambil oleh ibu ayah untuk mengawal dan mengurangkan gejalanya. 

Antara yang boleh dilakukan termasuklah: 

• Ubat paracetamol dalam dos spesifik yang dipreskripsikan oleh doktor untuk mengurangkan sakit / demam. 

• Berkumur air garam. 

• Pemberian makanan lembut seperti bubur, puding, aiskrim / minuman sejuk untuk mengurangkan rasa sakit pada mulut.

• Rehat secukupnya di rumah dan mengelakkan tempat-tempat awam termasuklah sekolah / pusat jagaan / nurseri. 

• Menekankan penjagaan kebersihan seperti mencuci tangan dengan bersih sebelum dan selepas memegang anak. 







 PANTAU KEADAAN ANAK

Biasanya bintik-bintik merah HFMD akan berkurang dan hilang dalam masa 5-10 hari. 
Dalam pada itu, ibu bapa atau penjaga perlu sentiasa memantau keadaan anak, terutamanya jika mereka mengalami demam dan sakit mulut hingga tidak mahu makan / minum. 

Antara yang perlu diberi perhatian adalah 

• Fokus kepada demam (Demam terlalu panas, suhu tidak berkurang.) 

• Hidrasi (Kurang kencing, lemah, mata semakin cengkung.) 

• Muntah / cirit berterusan 

• Kurang aktif, meragam tanpa henti, sawan 

• Kesukaran bernafas, nafas laju 

• Kelihatan pucat, berpeluh-peluh dengan luarbiasa atau apa saja simptom yang membimbangkan 





ELAKKAN JANGKITAN PADA AHLI KELUARGA YANG LAIN 

Jika salah seorang anak anda terkena HFMD, maka anda perlu memastikan anak tersebut tidak berkongsi peralatan, makanan, minuman, atau mainan dengan anak-anak yang lain. 
Selain itu, ambil juga langkah-langkah seperti: 

• Cuci tangan dengan bersih menggunakan sabun sebelum menyediakan makanan, selepas keluar tandas, selepas menukar lampin dan mencuci najis. 

• Menutup mulut dan hidung apabila batuk dan bersin. Tidak membiarkan tisu yang dicemari merata-rata di dalam rumah. 

• Tidak menggalakkan berkongsi pakaian, tuala, perkakas makanan dan minuman serta mainan. 

• Ibu bapa / penjaga hendaklah memastikan diri mereka bersih terlebih dahulu sebelum menguruskan anak atau bayi mereka. 

• Sentiasa mengelap dan membersihkan mainan, kerusi dan meja yang tercemar dengan air liur anak. 

• Anak-anak hendaklah dijauhkan daripada tempat awam yang sesak (seperti sekolah, pra sekolah, tempat mainan, pasar dan pengangkutan awam) sekiranya mereka mempunyai tanda-tanda jangkitan.


Fungsi Herbal Blend
Testimoni Herbal Blend

Jom sama-sama kita cegah dan rawat HFMD semoga mencadi panduan untuk semua orang.





Continue Reading